De jongste trend: Jams op Staycations

Net zoals bij ons, spelen de media in Engeland ook graag met nieuwe woorden.  We hebben er twee opgescharreld, die misschien ook bij ons wel eens populair zouden kunnen worden: Staycations and JAM.

Staycations

Staycations zijn er al heel wat langer populair: meer en meer mensen kiezen ervoor om vakanties niet in meer in het (dure) buitenland door te brengen, maar het dichter bij huis te zoeken. Vlaanderen vakantieland, maar dan in groot Britannië.  Volgens de statistieken een trend die al sinds 2013 aanhoudt (groei van 8-10% per jaar) en waarop vakantieparken gretig inspelen.

De dure Euro (1.28 voor het referendum, 1.10 op zijn diepste punt en nu weer 1.18) heeft die ook weer een steuntje in de rug gegeven. Tot grote vreugde van vakantieparken en hotels in het binnenland en tot frustratie van de grote reisorganisatoren die hun omzet in UK jaar na jaar zien dalen.

Voor investeerders die daar graag op inspelen, hebben we nu “extreme sports” vakantiepark in Wales. Daar kunnen grote (en minder grote) kinderen hun hart kunnen ophalen aan minder alledaagse bezigheden. En we hebben ook een “vakantiepark aan zee”  in Devon voor wie minder avontuurlijk aangelegd is.

Jams

De JAM

De JAM (Just About Managing) ontdekt door de politiek.

Een opmerkelijke nieuwe ontdekking op het politieke toneel is dan weer de JAM. Geen confituur dus, wel mensen die “Just-About-Managing” zijn. Wie op het einde van zijn salaris altijd nog een stukje maand over heeft en het dus altijd moet proberen “managen”, zit voortaan officieel in de JAM.

Die mensen hebben blijkbaar het gevoel dat de politiek hen vergeet en dat ze er niet op vooruitgaan. Zij brengen dus wel eens een anti-establishment stem uit.

De kranten en persmededelingen staan ondertussen vol van voorstellen, hoe men de JAM’s beter helpen kan. Eén van de mogelijke maatregelen is het verhogen van het belastingvrije minimum (nu 11.000£ per persoon). Al is de kritiek dat zoiets vooral de middenklasse (en buitenlandse investeerders zoals u en ik) ten goede zou komen.

Ook de marketing heeft ondertussen al ingepikt in die trend. Zo zijn het zeker ideale klanten voor budget “staycations”.

Als u dus in de komende maanden de staycations of the JAM (of misschien wel de KNR – Komt-Net-Rond) in de Vaderlandse pers tevoorschijn ziet komen, weet u waar men de mosterd (of de jam) vandaan gehaald heeft.